Beste makelaar Zwolle – Een recensie over de populariteit van het Nederlands

In “Beste makelaar, Zwolle belt me”, een fictief verslag van een echte ontmoeting tussen een makelaar en een intelligent maar fictief personage uit Zwolle, Nederland.

Het boek begint met het verhaal van de intelligente maar fictieve, intelligente telefoniste die de lezer door de details van het bedrijfsproces leidt. Zijn naam, Phone Agent, geeft de lezer het idee dat dit geen pratend dier is, en inderdaad heeft dit pratende dier veel belangrijke beslissingen genomen voor het leven van Zwolle in de stad Zwolle. Het fictieve personage doorloopt alle stappen die nodig zijn om een transactie te voltooien, van het vinden van het juiste onroerend goed tot het uitbrengen van een bod erop tot het ondertekenen van de contracten en uiteindelijk tot het sluiten van de deal.

De hoofdpersoon van de fictieve telefoontjes is, zoals verwacht, een intelligente maar fictieve telefoonmakelaar. De naam van het fictieve personage is Dear Broker, en er wordt beschreven dat hij een gemiddeld tot hoog niveau van intelligentie heeft. Dit wordt ondersteund door het feit dat in de allereerste alinea van het boek het personage zegt: “Ik spreek als een telefoonmakelaar”. Verdere ondersteuning hiervoor wordt ook gegeven door de manier waarop de stem van het personage hoog en duidelijk is. Deze stem lijkt in feite erg op de stem die je hoort als je een telefoon belt.

De manier waarop de telefoonagent praat over enkele van de termen die in het bedrijf worden gebruikt, en de manier waarop hij dergelijke termen gebruikt, is erg grappig. “Beste makelaar, ik heb geen cent te verbranden” is een zeer nauwkeurige manier om te verwoorden wat de karakters van het fictieve bedrijf Zwolle NV Telenco voor elkaar betekenen. Een ander grappig stukje dialoog is wanneer de denkbeeldige telefoonmakelaar zegt: “Besprak zelf! Voor het aanbieden van mobiele zlats.” Dit wordt letterlijk vertaald als: “Als je contant geld wilt, heb je een bank nodig”.

Een ander grappig voorbeeld van conversatie Nederlands is wanneer de fictieve telefoonmakelaar tegen zijn denkbeeldige assistent zegt “Besprak nou, deren! Voor het aanbieden van mobiele zlats.” Dit wordt vertaald als: “Als je contant geld wilt, heb je een bank nodig”. Hieruit blijkt dat zowel bij zakelijke als bij persoonlijke zaken de taal inderdaad erg belangrijk is.

In deze humoristische roman voel je de typische dagelijkse conversatie tussen Nederlandse zakenmensen en hun assistenten. Het behoeft geen betoog dat de mensen die betrokken zijn bij het bedrijfsleven het belang van het Nederlands begrijpen en het daarom altijd gebruiken bij het spreken, onderhandelen, presenteren en in het algemeen met elkaar omgaan. De taal van Nederland is beslist een machtstaal en speelt een zeer belangrijke rol in elk gesprek. Geen wonder dat Nederlands tegenwoordig door bijna de helft van de Nederlandse bevolking wordt gesproken.

Zomermakelaars beste makelaar Zwolle geeft ons nog een geweldige reden om Nederlands te leren en spreken. Afgezien van de prachtige verhalen en de boeiende plot, is de zlot d’holland erg goed te lezen. Het is op twee manieren heel goed te lezen – als een verhaal over hoe je door het leven kunt komen, en ook als een inleiding over de geschiedenis van het Nederlands. En omdat het een verhaal is over hoe je door het leven kunt komen, gaat het in op de best mogelijke onderwerpen waarover iedereen zou willen lezen, en dat is precies wat de zlot d’holland buitengewoon goed doet. Dus als je jezelf Nederlands wilt leren of leren, dan is dit een aanrader voor jou.

Vind meer informatie: Zomermakelaars